News

Wielka Brytania zakazuje Manhunta 2. Rockstar Games odpowiada

20 czerwca 2007 15:37,
Dominik Błaszczykiewicz

Brytyjska organizacja BBFC (British Board of Film Classification) zajmująca się oceną oraz klasyfikacją wiekową filmów i gier odmówiła przyznania kategorii wiekowej produkcji Manhunt 2 (PS2, Wii). W efekcie, sprzedaż tytułu na terenie całego Zjednoczonego Królestwa zostanie zakazana. Producent skomentował decyzję mówiąc, że każdy powinien mieć prawo wyboru formy rozrywki.

Manhunt 2 to sequel bardzo kontrowersyjnej gry z 2003 roku. Użytkownik wciela się w rolę Daniela Lamba, naukowca, który został porwany przez tajemniczą grupę morderców. Bohater cudem ucieka i wraz z innym byłym współwięźniem, nijakim Leo Kasperem, wstępuje na drogę zemsty...

Kliknij, aby powiększyć

Fabuła prosta i z pewnością nie odbiega od historii znanych z gier czy filmów. Co w takim razie oburzyło panów z BBFC? Oczywiście wykonanie.

David Cooke, prezes BBFC, stwierdził:

"Normalnie w takich przypadkach wskazujemy autorom elementy, które powinni usunąć aby gra mogła zostać sklasyfikowana. W przypadku Manhunta 2 nie jest to możliwe. Produkt jest niesamowicie brutalny, bardzo sadystyczny i sprowadza rozgrywkę jedynie do mordowania napotkanych przeciwników. Co gorsza, ukazuje wszystko w niezwykle realistyczny sposób. Już pierwsza część gry sprawiła nam wiele problemów. W końcu, z trudem, zdecydowaliśmy się przyznać jej znaczek 18+. Nie tym razem."

Kliknij, aby powiększyć

Przedstawiciele Rockstar Games, twórcy gry, oznajmili, że są rozczarowani decyzją BBFC:

"Przyznajmy, że jesteśmy rozczarowani decyzją BBFC. Manhunt 2 to propozycja dla wszystkich miłośników horrorów i thrillerów. Produkt na pewno nie wykracza poza granice wyznaczone przez inne produkcje tego typu. Uważamy ponadto, że każdy produkt powinien zostać sklasyfikowany i oceniony. To odbiorca powinien decydować o tym co chce oglądać i przy czym się bawić. Ci zaś, jesteśmy pewni, dobrze widzą granice między grą a rzeczywistością. Mimo to, oczywiście uszanujemy decyzję organizacji."

Kliknij, aby powiększyć

Warto dodać, że w Stanach Zjednoczonych Manhunt 2 otrzymał notkę "tylko dla dorosłych". Wydawca gry, Take-Two Interactive Software, zapowiedział, że będzie walczył o zmianę decyzji. Przedstawiciele firmy chcą by tytuł uzyskał kategorię "mature", czyli "od 17 lat".

Komentarze (27)

hellkommander

02-01-2008 07:53

więcej takich gier !! pierwsza część była genialna. czysty niczym nie skrępowany sadyzm. nie ma być żadnych granic. drogi Bubu, Vito, Myślący i inni - nie będziecie decydować za mnie w co ja mam grać i co oglądać. a zakazywanie niczego nie daje - i tak można ściągnąć tą grę z internetu - NA SZCZĘŚĆIE - pozdrawiam hipokrytów

Joker

03-11-2007 00:25

Smutne, że sprzedają sie aż tak beznadziejnie *** tematycznie gry. Czy ludzie już nic bardziej konstruktywnego nie potrafią opracować ?... Tylko taką pożywkę dla debili ? komentarz edytowany przez moderatora

Myslacy

05-09-2007 05:33

Pozdrawiam Pana Markowskiego. Ogladanie i chec ciaglego ogladania morderstw, sposobow dokonywania zabijania ludzi, etc. to na pewno oznacza, ze cos trzeba miec chorego w swojej psychice. Popieram, ze horrory i gry, w ktorych jedynym celem jest mordowanie, sa dla na chorych umyslow. Ci, co je tworza tez maja chora wyobraznie. Mysle, ze Ci co kreuja, tworza takie fabuly, postacie, miejsca kazni, bezstialskiego mordowania w imie jakis wydumanych celow - ''boCi inni ludzie, to mordercy, wiec trzeba na nich sie mscic'' (wystarczy wczytac sie w taki komentarz - az strach, jakie jest myslenie ludzi), to wyobrazcie sobie caly proces powstawanie takich filmow czy gier: siedza nad tym dniami i nocami ludzie i mysla, jak powinna wygladac ta rozwalona glowa, jaki wyraz pyska ma miec ta bestia, etc. etc. To musze stwierdzic - chore umysly tworza chore obrazy. Takze uwazam, ze przemocy na swiecie jest tak wiele, iz nie wiem, czym tu sie zachwycac graja w tegot typu gierki. Zycze powrotu do zdrowia.

nick...

07-02-2012 10:37

w76ECO tgxoxicuiwfe

nick...

06-02-2012 03:58

Nie perzjmuj się tak bardzo. Może jeszcze się wiele zmienić w twoim życiu. Napewno spotkasz jeszcze swoją prawdziwą bratnią duszę. Ja też miałam kiedyś okropnego faceta, potem on mnie rzucił, za pół roku zakochałam się w moim sąsiedzie. Jesteśmy już z Markiem 2 lata po ślubie. Teraz wiem, że ten brutal z którym byłam to pomyłka, że związek z nim był mi potrzebny, bo gdybym nigdy nie mieszkała u tego brutala to nie spotkałabym Marka. Napewno jeszcze wszystko się ułoży!Pozdrawiam i oby było lepiej! 3-maj się=*

ZipoKing

03-09-2007 12:14

IMHO nawet w UK/USA jak ktoś będzie chciał pograć w Manhunta2 to i tak pogra (nawet jak nie będzie można tego zrobić poprzez legalny zakup, można zawsze ściągnąć z Sieci, np. przez BitTorrenta)

~Gość

18-07-2007 23:38

ehh szkoda slow 18+ i styka byle trafilo do sklepow kto bedzie chcial to kupi :)

~Gość

23-06-2007 14:19

Brytyjczykom gratulujemy (tak jak amerykanom) głupoty.

~Gość

22-06-2007 16:05

Pewnie i tak w grze jest mniej krwi i przemocy niż filmach typu "Piła" czy "Hostel"...

Vito

22-06-2007 16:04

ok ale gra jest adresowana do dorosłych nie do dzieci.Tak samo jak alkohol czy papierosy.Co do gry o pedofilach to jest to zupełnie co innego.Manhunt nie bierze pod lupę zbrodni na tle seksualnym-główny bohater mści się na psychopatycznych mordercach którzy chcieli go zabić.Nie idzie podrzynać gardeł ludziom na ulicy tylko likwiduje ludzi którzy parają się znęcaniem nad innymi a to chyba zmienia kaliber tego co robi...Moim zdaniem gra powinna być sprzedawana tak jak tytuły tylko dla dorosłych w USA.

~Gość

22-06-2007 15:07

Moim zdaniem gra nie powinna być wydana i nie powinno być problemów. Skoro chcą to niech sobie w Wlk. Brytanii też oznaczą ten film jako AO (czy jak tam oznaczają i będą mieli spokój). Taki rozgłos wokół tej gry przyczyni się tylko do jej krypto reklamy wśród dzieci. Z drugiej strony muszę sie zgodzić z argumentem, że: "gry mają dużo mniejszy wpływ na mordowanie ludzi niż jazda po pijanemu". Jest wiele dużo gorszych zwyczajów w społeczeństwach które nie są zabronione. Bądźmy konsekwentni. Z trzeciej strony (medalu :D ) weźmy pod uwagę rozwój dziecka. Może takie dziecko nie będzie chodziło i mordowało ludzi na ulicach jednak w jego podświadomości mordowanie zostanie podświadomie zakodowane jako coś nie do końca nagannego (oczywiście zależy to też od samego dziecka i od rodziców w jakim stopniu dziecko przyjmie taką postawę). Wniosek? Jak zwykle wniosków co do których mamy pewność brak. Jedyne co mogę powiedzieć, że ten rozgłos to jedynie świetna reklama gry, także wśród dzieci.

Bubu

22-06-2007 11:00

"...każdy powinien mieć prawo wyboru formy rozrywki" - chyba powinny jednak istniec nieprzekraczalne granice. Czy gra opowiadajaca przygody pedofila tez powinna byc dopuszczona do sprzedazy?

Vito

22-06-2007 10:33

Panie Markowski no ok tylko że z tego co kojarzę to Manhunt nie jest grą w której znęcamy się nad bezbronnymi ofiarami.W Manhunt jest pewna historia i poluje się na psychopatycznych morderców których zresztą się tylko zabija a nie torturuje godzinami jak na filmach.Zatem co w tym takiego niesamowicie brutalnego?Sposób pokazania?Ależ filmy większy realizm osiągnęły już dawno i skwapliwie z niego korzystają.Poza tym gry to też forma rozładowania napięcia.Powiedzmy że przyjdzie gość sfrustrowany po pracy to lepiej żeby pozabijał zlepki pikseli na ekranie niż żywych ludzi.Tak tak bo prawda jest taka że ludzie od pokoleń lubią zabijać tylko się do tego nie przyznają więc chyba korzystniej wyładować się na szklanym ekranie...Ech o tyle na razie.

markowski

21-06-2007 22:12

Witam ! Od lat zastanawiam się co ludzie (dzieci)w tym widzą ,poruszany tu już temat filmu "Piła" toż to kompletne dno,również te gry przepojone okrucieństwem do granic możliwości,trzeba mieć chorą psychikę aby się tym upajać.Ale przecież forsa,ja bym tych wszystkich twórców posłał na miesiąc do Czeczeni,Afganistanu itp.gwarantuje iż by im się odechciało. Jest tyle ciekawych tematów,pięknych książek których fabuły mogą posłużyć jako scenariusz gry,nie trzeba epatować tym co najgorsze i to w Europie która w przeciągu ostatnich 100 lat tyle okrucieństwa i zbrodni doświadczyła. Pozdrawiam

Bubu

21-06-2007 13:49

Zabójstwo, Morderstwo - świadome, zamierzone zachowanie skutkujące śmiercią innej osoby. Wiec strzelanie do kilku pikseli na ekranie nie jest mordowaniem. Prosze was o nie uzywanie slow, ktorych nie rozumiecie. Takie gry NIE SA DLA DZIECI, wiec prosze o nie uzywanie tego argumentu bo nie ma on zadnego poparcie w rzeczywistosci, bo jezeli dziecko ma dostep do takiej gry to naprawde nie jest wina gry, tylko rodzicow, ktorzy najwyrazniej maja w powazaniu co ich dziecko robi. Na pewno bardzo wygodne jest obwinianie gier za ewidentne bledy wychowawcze rodzicow. Statystki nie klamia, ilu ludzi ginie rocznie w wypadkach spowodowanych przez pijanych kierowcow? a ilu ludzi ginie w wyniku brutalizmu w grach komputerowych?? Naprawde radze zmienic liste priorytetow, bo cos sie wam w glowie poprzewracalo.

musio

21-06-2007 13:21

spójrzmy prawdzie w oczy, sprzedawca czasem bedzie chciał zarobic to i taksprzeda tą grę, a rodzic dal ietego spokoju kupi dziecku cos takiego, bo jest zmeczony zbyt zapracowany. A po co te pieniądze na kampanię o brutalności gier i takie tam, czy nie lepiej odrazu zabronic tej gry "po cichu", jesteśmy ludzmi i potrzebujemy czasem małej kontroli, NAWET DOROŚLI" kturym potrafi czasem niezle odbic, wiem to po sobie. Zastanawiam się czy nie nakręcic filmu jak skutecznie zabijać ? Założe się że BĘDĘ sławny, a na takim materiale zarobię kupę kasy, programy, wywiady, telewizja. Money, money, money :)

~Gość

21-06-2007 12:31

"sprowadza rozgrywkę jedynie do mordowania napotkanych przeciwników." - Zakażmy grania w karty (A co robisz gdy grasz w wojnę)! W warcaby i szachy- też. Cóż za brutalne gry...

Vito

21-06-2007 12:19

ludzie myślcie!!!Gość co pisze o dzieciach grających w brutalne gry to chyba nie myśli.Ej sorry ale kto dał takiemu dzieciakowi gre?Ojciec -więc jego wina.Sprzedawca?-sprzedawca nie może.Więc daj sobie spokój z takimi komentami.W gry od 18 roku grają 5latki...Pytam po raz kolejny-kto im dał te gry?Może mają z neta czy giełdy?A to to już mój drogi panie nie wina producentów.To może zakarzmy sprzedarzy alkoholu i papierosów bo ja widziałem 10 latków ze szlugami i piwami a to zabija i deprawuje.No i co Ty na to?Wińmy tych którzy to sprzedali dzieciakowi a nie producentów.Ludzie myślenie nie boli a głupota źle świadczy o człowieku!

nick...

06-02-2012 17:04

Widzę Gonzo, że csechz przenieść dyskusję o plecach konia na gry komputerowe. Brawo, powodzenia. Choć oczywiście pewną rację masz, jednej osobie zrobienie gry na poziomie graficznym znanych z dużych studiów, może zająć więcej czasu i chęci, której ta pewnie tyle nie ma zazwyczaj.

musio

21-06-2007 11:32

myślę, że gra zawiera zbyt DUŻO PRZEMOCY !!!!! i niechciałbym spotkać kogoś kto się nią zainspiruje, a tacy mogą być. A może nie mam racji ?

kocurek

21-06-2007 10:20

grałem w 1 część i powiem że gra jest rzeczywiście do przesady brutalna, trudna i nudna, jednak są ludzie którzy lubią taką rozrywkę i od tego jest kryterium 18+, a dzieci to dzieci, jak chcą to zawsze zajrzą tam gdzie nie wolno

OrkanSpec

21-06-2007 09:39

Chociaż nie lubię cenzury (ach, te stare czasy), to jednak popieram decyzję BBFC. Proponuję, aby tego artykułu NIE KOMENTOWAŁY osoby, które mają mniej niż 30 lat. Po prostu prawdopodobnie nie wiedzą, o co tutaj chodzi. Gra dozwolona od 18 lat to gra, w którą będą grały nawet pięcio- czy dziesięciolatki. Wyobraźcie sobie dziesięciolatka, który kieruje realnie wyglądającą postacią mordującą przechodniów. Widzieliście dziesięciolatka grającego w GTA? Ja widziałem. To naprawdę skrzywia psychikę.

doa

20-06-2007 22:29

zakazywanie takiej rozrywki dla dorosłych to orwellowska rzeczywistość. Dziwią mnie też narzekania, że gry schodzą na psy. Nie każdy prymityw musi grać w ambitne gry. Chcecie zmusić ludzi, żeby w nie grali? To zakażmy McDonalda, każdy powinien chodzić do francuskich restauracji.

HaQ

20-06-2007 21:56

Wielki plus dla Wielkiej Brytanii, szkoda tylko że na niewiele to się zda.

Howkin

20-06-2007 19:21

Smutne jest to wszystko. Widać, że dla pieniędzy, developerzy posuwają się za daleko i robią wszystko, aby tylko "przepchać" dany produkt na rynek, nie ważne kogo się tam zabija. Niedługo zaczną wychodzić gry, w których celem misji będzie mordowanie bezbronnych, bo mordowanie żołnierzy, potworów, powoli staje się nudne. Dlaczego mordowanie innych sprawia taką przyjemność?? Dlaczego te gry idą po najprostrzej linii oporu, sprowadzając wybory gracza do tego, jak grać, aby zabić. Gram od 1993 roku, teraz mam prawie 30 lat, ale powoli zaczyna mnie to wszystko przerażać i martwić. Te gry są takie smutne, kolejna rozwalona głowa, kolejny martwy przeciwnik... Dlaczego wszyscy mordują??

torer

20-06-2007 19:01

w polsce moze i by tak bylo ze by sciagali z internetu. No ale to GB :) po prostu sobie zamowia oryginal ze stanow albo jakiegos innego kraju.:)

bnnn

20-06-2007 16:11

luzik - i tak sciagna sobie z netu i to nawet 10 letnie dzieci.....

Centrum The Sims

Gra miesiąca

Rekomendacje

© Copyright 2012 International Data Group Poland S.A. 04-204 Warszawa ul. Jordanowska 12, tel.(+4822)321-78-00, fax(+4822)321-78-88