News

Budowanie

1 września 2005,
MAL

A A A

Gra The Sims wywodzi się z projektu programu architektonicznego, więc nie ma się co dziwić, że ten element odgrywa w grze tak istotną rolę

Gra The Sims wywodzi się z projektu programu architektonicznego, więc nie ma się co dziwić, że ten element odgrywa w grze tak istotną rolę

Budowanie w The Sims 2 to dział tak obszerny, że mógłby występować jako oddzielna gra pochłaniająca czas i energię całych rzesz pasjonatów. Niniejszy poradnik pomoże ci stać się mistrzem budowania. Przedstawione porady są uniwersalne bowiem wykorzystują elementy oferowane przez podstawową wersję gry. To doskonały punkt wyjścia do wykorzystania obiektów i możliwości, jakie oferują dodatki oraz programy tworzone dla potrzeb The Sims 2.

Zobacz również:


Okolica

Faza budowania piwnicy - Tworzenie ramy fundamentowejKliknij, aby powiększyćFaza budowania piwnicy - Tworzenie ramy fundamentowejJeśli nie odpowiada ci żadna z trzech gotowych okolic, możesz stworzyć sobie własną - wymarzoną. Wybierając typ krajobrazu miej na uwadze fakt, że wpływa on jedynie na kolor podłoża, na którym przyjdzie ci wznosić budowle. Ponieważ tryb budowania oferuje zmianę barwy podłoża na terenie działki, więc życie na pustyni nie różni się specjalnie od zamieszkiwania gór, czy morskich wybrzeży.

Estetykę okolicy podniesiesz, wybierając w menu elementy krajobrazu i rozmieszczając je między parcelami. Obiekty te nie są jednak widoczne z poszczególnych działek, a jedynie w widoku okolicy.

Przed rozpoczęciem tworzenia własnych budynków warto przyjrzeć się architektonicznym rozwiązaniom gotowych projektów. W tym celu wybierz dom z katalogu i ustaw go gdziekolwiek. Będąc w trybie parceli, wejdź na teren działki z gotowym domem, jakbyś chciał na niej budować. Obejrzany dom możesz z powrotem "schować" do katalogu. Nie wyburzaj go za pomocą buldożera, bo zostanie stracony na wieki. Do katalogu możesz również przenieść dom według własnego projektu. Tym samym będzie go można wykorzystać w przyszłości. Dom taki będzie dostępny również w innej okolicy.

Przejdźmy do wznoszenia i urządzania budynków. Na początek - sztuczki usprawniające proces budowania.

Piwnice

Pogłębianie piwnicyKliknij, aby powiększyćPogłębianie piwnicyNa budowę piwnicy należy zdecydować się na samym początku wznoszenia budynku. Ustaw fundamenty. Potrzebujesz "ramy" fundamentowej o szerokości przynajmniej dwóch pól, co pozwoli uniknąć pojawienia się rowu wokół domu. W tym celu jeszcze raz wybierz opcję "fundament", kliknij wewnątrz zbudowanej platformy i pociągnij odpowiednio szerokie pole, używając klawisza Ctrl. Teraz zejdź opcją wyboru pięter na poziom gruntu.

Wewnętrzny obszar wyznacza wielkość przyszłej piwnicy. Trzeba tylko wykopać tam odpowiednio głęboki dół. Przejdź do opcji obniżania terenu i zrób dołek wewnątrz piwnicy.

Zaczynając od jego dna, pociągnij wyrównanie terenu o jedno pole dalej niż granice piwnicy, czyli do połowy ramy fundamentowej. Pogłębiaj piwnicę tak długo, aż będzie można ustawić w niej ścianę sięgającą równo do wewnętrznej ścianki ramy fundamentowej. Nie kop zbyt głęboko, bo zaczniesz tworzyć kolejne piętro w dół i nie będzie można umieścić w piwnicy pełnego segmentu schodów.

Opisana tu technika pozwala uzyskać fachową piwnicę - zagłębioną w ziemi i nieposiadającą okien. Istnieje jeszcze metoda tworzenia piwnicy, czyli "na hobbita". Polega ona na kopaniu dziury bezpośrednio w ziemi i umieszczaniu tam ścian, a w nich okien. Minusem takiego rozwiązania jest głęboki rów wokół domu. Nie wygląda to najlepiej, chyba że zamierzasz otoczyć dom fosą.

Piętra

Przed "łączeniem schodów" umieść na górze płytkę podłogowąKliknij, aby powiększyćPrzed "łączeniem schodów" umieść na górze płytkę podłogowąBudynek może mieć maksymalnie cztery poziomy (parter + trzy piętra) oraz dach. Wybudowanie kolejnego piętra nie pozwoli już na pokrycie go dachem.

Klatki schodowe można budować zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynku. Górna część zewnętrznych schodów powinna opierać się na krawędzi tarasu czy platformy. Schody wewnętrzne muszą kończyć się w odległości przynajmniej jednego pola od ściany. Ponad schodami konieczna jest pusta przestrzeń bez płytek podłogowych o długości od trzech do pięciu pól (w zależności od rodzaju schodów), którą później warto obudować płotkiem. Pięciopolową przestrzeń nad schodami typu "łączenie schodów" da się później skrócić o jedno pole, przykrywając ostatnie z nich podłogą.

Aby schody (lub dach) opierały się poza granicą ścian budynku, wykorzystaj płytki podłogowe. Umieść je "w powietrzu" w granicach białych linii konstrukcyjnych, co poszerzy ich zasięg i pozwoli dodać jeszcze jedną linię płytek. W ten sposób uzyskasz pomost.

Kolumny nie służą tylko jako element dekoracyjny. Stanowią też doskonałe wsporniki, w sytuacjach gdy wznosisz piętro znacznie szersze niż parter, albo dach nad tarasem. Kolumny można też wykorzystać jako wsporniki platform między kolejnymi segmentami schodów.

Opcja Łączenie schodów pozwala zbudować schodki z parteru od razu na drugie lub trzecie piętro. Służy również do poprowadzenia schodów z poziomu ziemi na poziom fundamentów oraz do łączenia schodkami dwóch poziomów pagórka. Takie rozwiązanie doda uroku twemu ogródkowi. Schodki można prowadzić na przykład do kolumnowej altanki na pagórku.

Dachy

Fazy tworzenia mansard - Ustawianie gotowych mansardKliknij, aby powiększyćFazy tworzenia mansard - Ustawianie gotowych mansardNawet opcja zadaszenia automatycznego nie rozwiązuje wszystkich problemów, jakie nastręcza uwieńczanie budowli dachem. Przesunięcie brzegu dachu o jedno pole zmieni wygląd budynku i jego proporcje. Warto poćwiczyć z różnymi typami zadaszenia. Najłatwiej jest zrobić płaski strop, pokrywając wierzch budowli płytkami podłogowymi. Użycie któregokolwiek z gotowych dachów powoduje powstanie bezużytecznych powierzchni pod skosami niższymi niż standardowa ściana. Można zrezygnować z zabudowy piętra utworzonego pod obszarem dachu lub zagospodarować tylko część, którą da się ograniczyć ścianami, pozostawiając obok niewykorzystane stryszki.

Z kolei użycie dachów różnej wysokości i mansard daje bardzo interesujące efekty architektoniczne. W opcji budowy dachów znajduje się katalog gotowych mansardek. Każdą z nich można ustawić zarówno frontem, jak i bokiem do ściany zewnętrznej. By uzyskać najlepszy efekt, zacznij od rozmieszczenia ich symetrycznie na poziomie piętra, tak by ich brzegi stykały się z zewnętrzną ścianą. Dla poprawienia widoku i w celu uzyskania lepszej podpory dachu, jeśli ten ma nieco wystawać poza krawędź budynku, rozłóż na bieżącym poziomie płytki podłogowe. Po umieszczeniu dachu możesz je skasować (płytka + klawisz Ctrl), co obniży koszty budowy dla danej rodziny. Wybierz zadaszenie dwuspadowe i rozciągnij je na płytkach zaczynając od rogu domu. Pozostawiając pełny widok zadaszenia pomaluj ściany mansard. Umieść w zewnętrznych ścianach mansard okna lub drzwi balkonowe. Teraz przejdź do widoku pełnych ścian, bez dachu. Jeśli chcesz zagospodarować piętro z oknami mansardowymi, wyburz wewnętrzne ściany nadbudówek mansardowych pozostawiając części pomalowane, plus po jednym odcinku ściany za pasem farby. Aby górne części ścian nie sterczały ponad krawędziami dachu, przyłóż znacznik budowy ścian do szczytu domu ze skosem i sprawdź, w którym miejscu jest on nieco niższy od ściany szczytowej. Z tego miejsca możesz swobodnie ciągnąć ścianę wewnętrzną. Połącz ścianami otwarte wnęki mansardowe, tworząc nieregularne pomieszczenie. Od tej pory możesz swobodnie dzielić je na pokoje.

Mansardy to nic innego, jak jednopoziomowe domki pokryte dachem.

Jako zaawansowany architekt możesz sam budować mansardy bezpośrednio na poziomie dachu. W ten sposob stworzysz mansardy o innej szerokości, niż te z gotowego katalogu.

Baseny

Kolumny świetnie spełniają rolę wspornikówKliknij, aby powiększyćKolumny świetnie spełniają rolę wspornikówJedynym regresem, jaki w kwestii budownictwa obserwuje się w stosunku do pierwszej części gry, jest konieczność budowania basenów o kształcie prostokątnym. Koniec z fantazyjnymi formami! Gra protestuje również przy próbie umieszczenia basenu wewnątrz budynku. Jest jednak sposób na obejście tego zakazu. By uzyskać kryty basen, po umieszczeniu basenu w gruncie obuduj go dookoła ścianami. Proste.

Dla uzyskania ładnego efektu nieregularności zbiorników wodnych, wykorzystuje się opcję wody w oknie terenu. Ma ona jednak tylko funkcje dekoracyjne, simy nie mogą się kąpać w podwórkowym stawie czy strumyku.

Wyposażenie

Zestawy kolorystyczne na przykładzie łazienekKliknij, aby powiększyćZestawy kolorystyczne na przykładzie łazienekGdy zbudujesz dom, pomalujesz go z zewnątrz i wewnątrz, położysz podłogi i ustawisz schody, należy wstawić do środka meble. Z czasem twój sim zapracuje na ekskluzywne sprzęty, jednak na początku będzie potrzebował niezbędnego minimum. Obejmuje ono łóżko, lodówkę, zlew, sedes, prysznic, stół, krzesło i telefon. Ten zestaw wprawdzie nie zaspokaja w pełni potrzeby Pokój, ale pozwala rozpocząć życie i utrzymuje podstawowe potrzeby na znośnym poziomie. Kolejnymi przedmiotami, jakie warto dokupić, są kuchenka, lub choćby opiekacz, biblioteczka i kanapa. Warto szybko nauczyć sima Gotowania i Techniki, by nie wywoływał pożarów w kuchni i sprawnie reperował krany. Zacznij też powoli zbierać pieniądze na zasłony do okien.

Dla rozrywki sim powinien raczej czytać i malować, niż słuchać muzyki. Słuchanie nie rozwija żadnych umiejętności, a włączony sprzęt przeszkadza w spaniu. (zwykle zapomina się go wyłączyć).

Konstrukcja tego prostego z pozoru domku wymaga starannego przemyśleniaKliknij, aby powiększyćKonstrukcja tego prostego z pozoru domku wymaga starannego przemyśleniaPlanując dokupienie wielu nowych rzeczy i wymianę starego wyposażenia na lepsze, warto zwrócić uwagę na kolorystyczny dobór mebli, a także na urządzenie konkretnego pomieszczenia w jednolitym stylu. Wiele mebli ma stylowe odpowiedniki w innych kategoriach przedmiotów. Wybieraj taki stół, jaki będzie pasował do posiadanych krzeseł. Zwracaj też uwagę na poziom zaspokajania potrzeb, jakie niesie ze sobą dany obiekt. Szczytem doskonałości jest poziom +10.

Parcele społeczne

By twój sim miał dokąd wybrać się w weekend na zakupy i spotkania z przyjaciółmi, wybuduj centra handlowo-rozrywkowe. Wznosisz je za darmo na parcelach przeznaczonych do celów społecznych. Dostępne wyposażenie pozwala na zbudowanie marketu spożywczego, sklepów z ubraniami i saloniku prasowego z grami komputerowymi. Głośniki umożliwiają wyznaczenie miejsca na dyskotekę, a flipery, szachy i tarcza do rzutków - salonu gier.

Warto zadbać o tereny zielone, wyposażone w baseny i huśtawki dla dzieci. Pamiętaj, by w każdym centrum znalazły się toalety, grill i stoliki z krzesłami. Czemu grill? Otóż jest to jedyny obiekt dla parceli społecznych, który zaspokaja potrzebę Głód. Z kolei stoły z krzesłami zapewnią simom miejsce do skonsumowania grillowanego pożywienia.

Sztuczki architektoniczne
Podpowiedź 1. Przed rozpoczęciem budowy warto wyrównać teren. Po zbudowaniu domu, jeśli chcesz, otocz go pagórkami i jeziorkami.

Podpowiedź 2. Budowę można zacząć od fundamentów lub wznieść ściany parteru bezpośrednio na ziemi. Fundament da się pomalować jak ścianę, a na wierzchu można położyć płytki podłogowe.

Podpowiedź 3. Wznosząc dom, warto umieścić drzwi frontowe możliwie blisko skrzynki pocztowej i kontenera na śmieci, by Simy mogły szybko załatwiać sprawy rachunków i wyrzucania odpadów.

Podpowiedź 4. Rozpoczynając budowę myśl perspektywicznie. Od razu zdecyduj, czy chcesz wykorzystać później szersze, czy węższe okna i drzwi. Aby budynek wyszedł harmonijny i symetryczny, policz pola frontowej ściany. Nieparzysta ilość pól będzie korzystna dla wąskich drzwi, a parzysta dla podwójnych.

Podpowiedź 5. By dom wyglądał bardziej dekoracyjnie, wykorzystaj odcinki ścian stawianych ukośnie, pomiędzy rogami pól konstrukcyjnych. Pamiętaj jednak, że jakkolwiek można w takich ścianach umieszczać drzwi i okna, to nie da się wzdłuż nich ustawiać mebli. Wykorzystuj więc ten typ ścian jedynie w ograniczonym zakresie.

Podpowiedź 6. Płoty, które znajdziesz w opcjach budowania, w kategorii "różne" dają się wykorzystać do ograniczenia terenu posesji oraz jako balustrady balkonów i tarasów.

Podpowiedź 7. Planując kominek pamiętaj, że szyb kominowy sięga o jedno pole za nim oraz przebiega aż do komina na dachu przez wszystkie kolejne piętra.

Podpowiedź 8. Różne rodzaje mebli oraz np. okna z okiennicami występują w wielu wariantach kolorystycznych, które można mieszać ze sobą. Aby uzyskać okno koloru A z okiennicami w kolorze B, kliknij na wybrane okno ponad linią dzielącą katalog oferowanych elementów, a następnie na jedno z okien poniżej linii. Obejrzyj uzyskaną kombinację.

Komentarze (0)

Centrum The Sims

Gra miesiąca

Rekomendacje

Kontakt - Regulamin - Polityka prywatności - Serwis zgodny z ASME - Reklama - Serwisy IDG - Prenumerata: PC World, Computerworld, CIO, Networld    © Copyright 2015 International Data Group Poland S.A. 02-092 Warszawa ul. Żwirki i Wigury 18a, tel.(+4822)321-78-00, fax(+4822)321-78-88